Kabinet Pepijn Verheyen

tuintrend: gewoon versus exclusief

TUINTREND

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd: Gewoon versus uitzonderlijk.

Gek genoeg lijkt het erop dat twee contradictorische dingen ons tegenwoordig weten te bekoren: het gewone en het uitzonderlijke.

In de tuin zien we dat deze tegengestelden aan een opmars bezig zijn.

Zowel het gewone; een goede tomaat, als het uitzonderlijke; een exclusieve zwemvijver, scoren goed.

Gewoon versus exclusief

Opvallend is dat we ofwel kiezen voor het gewone, de basics, de eenvoud ofwel voor het uitzonderlijke, het exclusieve, het luxueuze. Dat wat er tussenin zit lijkt een stille dood te sterven. Het doet denken aan onze maatschappij waar de kloof tussen arm en rijk groter wordt met als gevolg het verdwijnen van de middenklasse of burgerij.

We genieten weer van de ‘gewone’ dingen van het dagelijks leven. Ook in sectoren zoals de gastronomie overwint de dagelijkse kost. In de tuinarchitectuur zien we iets gelijkaardigs gebeuren. Net zoals we op zoek gaan naar de beste steak met frieten willen we iets ‘gewoons’ maar degelijks voor onze tuin. Geen overbodige tralala maar kwaliteitsvolle basics of eenvoud.

Mensen willen graag in iets uitblinken. Vroeger dacht men dat dit enkel kon met dure, uitzonderlijke producten. Nu we enerzijds overstelpt zijn door materiële welvaart en anderzijds minder budget ter onzer beschikking hebben merken we dat uitblinken ook kan in het ‘gewone’ en het, op het eerste zicht, eenvoudige.

Fenomenen als het op zoek gaan naar iets alledaags en simpel, maar tegelijk complex, doen hun intrede. Een mooi voorbeeld hiervan is onze keuze voor het beste of lekkerste tomatenras. Een groot verschil met hoe we vroeger dachten toen we bijvoorbeeld eerder kozen voor het meest chique en duurste zwembad.  Een mooi alternatief in tijden van crisis waarin dat tweede voor hoe langer hoe minder mensen betaalbaar is.

Maar het omgekeerde kan eveneens waar zijn. Met name het dromen van en sparen voor dat ene uitzonderlijke luxeproduct. Over het algemeen geldt: hoe armer we zijn, hoe meer luxe ons aanspreekt en onze ogen uitsteekt. In een maatschappij die economisch gezien verarmt, kijken we op naar luxe. Kunnen we het ons permitteren dan zullen we opteren voor echte luxe. Aangezien de kloof tussen arm en rijk groter wordt zal het dus steeds meer van onze status afhangen, intelligentie even buiten beschouwing gelaten, of we uiteindelijk gaan voor dat dure luxeproduct of we echt zoeken naar het voor ons meest relevante ‘banale’ product. Een moeilijke keuze tussen de duurste zwemvijver of de meest exclusieve tomaat?

tuintrends 2016

HOME kabinet pepijn verheyen / pepijn verheyen © 2015

tuintrend gewoon versus exclusief / tuintrend gewoon versus exclusief / tuintrend gewoon versus exclusief / copyright pepijn verheyen 2015

exclisief-versus-gewoon-tuintrend

gewoon versus exclusief