Kabinet Pepijn Verheyen

ADHD en tuinieren

ADHD en tuinieren

Mensen met ADHD of ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ vertonen zoals het woord het zelf zegt, problemen met aandacht en gedrag.

Ze kunnen zich moeilijk concentreren, zijn hyperactief en vaak ook impulsief.

Volgens onderzoekers zou een natuurlijke omgeving  goed zijn voor kinderen met ADHD.

Een natuurlijke omgeving blijkt bevorderlijk voor onze concentratie en kan in die zin een handig hulpmiddel zijn voor mensen met ADHD.

 

Personen met ADHD hebben langs de ene kant nood aan prikkels langs de andere kant kunnen teveel prikkels hen nog meer afleiden en hyperactief maken.  Het is een mes dat langs twee kanten snijdt; ze kunnen dus enerzijds gebaat zijn bij een fysieke activiteit die alle zintuigen inschakelt maar anderzijds kan een activiteit die teveel prikkels opleveren hen helemaal uit hun lood slaan. Het is dus belangrijk om de ‘juiste’ fysieke activiteit te vinden die de ‘juiste’ zintuiglijke prikkels oplevert. Tuinieren is hier een goed voorbeeld van. Men kan fysiek actief bezig zijn terwijl alle zintuigen op een aangename manier worden geprikkeld zonder het systeem te over belasten. Een positieve activiteit waar men zijn energie in kwijt kan in een natuurlijke setting met rustgevende capaciteiten. Tuinieren is tegelijkertijd goed om zich af te werken en rust te geven. In die zin kan een tuin helpen om hyperactieve mensen te kalmeren.

Leren dat niet alles direct kan en dat je soms moet wachten voor je werk beloond wordt is soms moeilijk voor kinderen met ADHD. Bij tuinieren leert men omgaan met beloningen en voordelen die op lange termijn in plaats van op korte termijn plaatsvinden. Men moet een gans seizoen werken en zich tevreden stellen met het vooruitzicht op de oogst die pas over een aantal maanden zal gebeuren. Niet alles wat men doet levert onmiddellijk resultaat op in de tuin. Tuinieren is een proces dat tijd nodig heeft. Men moet geduld leren uitoefenen ondanks het feit dat men altijd aan het werk is.

Omgaan met verantwoordelijkheid en leren plannen kan bij ADHD een obstakel zijn. In de tuin moet men zelf verantwoordelijkheid nemen en alles plannen. Men heeft zaaischema’s waar men zich aan moet houden, de planten hebben water nodig, onkruid moet gewied worden,…Kortom de verzorging van een eigen tuintje vereist verantwoordelijkheidszin en een goede planning.

Op sociaal vlak is alles ook niet zo simpel wanneer je kampt met ADHD.  Samenwerken met anderen bijvoorbeeld kan moeilijk zijn. Tuinieren is een sociale bezigheid. Zeker wanneer men tuiniert in een volkstuin of een schooltuin. Men leert samenwerken met leeftijdgenoten en / of andere volwassenen. Samen werken aan een project schept een band.

Kinderen met ADHD zijn vaak niet de gemakkelijkste thuis en op school. Ze krijgen dikwijls op hun kop en worden vaak met de vinger gewezen. Dit is negatief voor hun zelfbeeld. Door zelf verantwoordelijkheid te nemen, voor iets te zorgen, iets te creëren, samen te werken met anderen…krijgt men meer zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld. Belangrijk aangezien een positief zelfbeeld een cruciale rol speelt in de preventie van latere psychosociale problemen.

Ook al is tuinieren niet de ultieme remedie voor ADHD, het kan wel een handig extra hulpmiddel zijn.

HOME kabinet pepijn verheyen / pepijn verheyen © 2015

ADHD en tuinieren / ADHD en tuinieren / ADHD en tuinieren / copyright pepijn verheyen 2015

ADHD-tuinieren-attention-dificit-hyperactivity-disorder

ADHD en tuinieren